Plexian SEK 32,8m Företrädesemission | Q4 2022

Transaktionsinformation

Företrädesemission

SEK 32,8 Miljoner

Oktober 2022

Finansiell Rådgivare

Om Plexian: 

Plexian är ett fintech-bolag som grundades 2017 och som verkar inom segmentet försäljningsdrivande lojalitetslösningar med kunden i fokus. Affärsmodellen bygger på att konvertera redan existerande medlemmar hos B2B partners med stora medlemsdatabaser, till användare av den egenutvecklade plattformen Edge. Medlemmen får tillgång till unika datadrivna erbjudanden baserat på köpmönster och Plexians partner kan skapa en ökad förståelse för sin kund baserat på analyser som grundar sig på kundernas transaktioner och aktiviteter på Edge.

Pressmeddelande

Caset: 

  • Fördelaktiga regleringsförändringar på stora växande marknader, så som PSD2, där konsumenterna ges laglig rätt att få tillgång till sina betalkonton via tredje part. Detta gör det möjligt för tredjepartsleverantörer att få tillgång till finansiella uppgifter och genomföra betalningar. Ytterligare reglering förväntas komma, för att fullt ut genomföra EU:s Retail Payment Strategy¹, t.ex. ytterligare främjande av gränsöverskridande europeiska betalningslösningar. 

  • Plexian tillhandahåller en platform-as-a-service lösning vid namn Edge, som på ett unikt sätt använder data från alla konsumentköp i både den fysiska och den digitala handeln, vilket leder till omfattande konsumentdata och möjligheten att föra in fördelarna med digital handel i den fysiska handeln. 

  • Genom Edge-plattformen kopplas konsumenter (får tillgång till exklusiva erbjudanden och cashbacks), handlare (får tillgång till försäljningskanaler) och partner (får tillgång till kunddata) samman, vilket skapar en ömsesidigt fördelaktig kanal för tillhandahållande av tjänster och produkter. 

  • B2B(2C)-affärsmodellen gör det möjligt för Plexian att utnyttja partnernas etablerade gränssnitt mot konsumenten, vilket resulterar i en kostnadseffektiv omvandling av partnernas kunder till användare av Edge-plattformen, med låga eller inga kostnader för att skaffa nya kunder för Plexian. 

  • Etablerat ett partnerskap med Skånes Fotbollförbund och ingått en avsiktsförklaring med Coop Sverige, där de potentiella användarna från dessa två partners uppgår till över 4 miljoner. 

  • Bolaget riktar nu in sig på nya partnerskap, att öka antalet användare av Edge-plattformen på den svenska marknaden och etablera kapacitet för att leverera en gränsöverskridande produkt utanför Sverige. 


1) ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_19_5555; https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/business_economy_euro/banking_and_finance/200924-retail-payments-factsheet_en.pdf

Plexians hemsida